Generelt

Ta det helt med ro, uttalelsen tilhører ikke meg, men juridisk direktør i TONO, Irina Eidsvold Tøien.

I Ballade kan vi i dag lese om hvordan mindre komponister ønsker å gi utvidede rettigheter til sine åndsverk.

Komponist Anders Vinjar sier til Ballade at

— Grunnen til at jeg prøver å undersøke mulighetene til å forvalte et eget verk kom i forbindelse med et filmmusikkarbeid. Dette er et prosjekt på lavbudsjett og består hovedsakelig av gratisarbeid. Siden det er så lite penger involvert ville det vært uhensiktsmessig å registrere verket i TONO/NCB, selv om det ville vært riktig formelt.

I denne sammenheng er Creative Comons et godt alternativ for friere lisensiering av åndsverk som musikk. Imidlertid har TONO en noe annen tilnærming til artistenes egne ønsker. Irina Eidsvold Tøien, juridisk sjef i TONO, uttaler lenger ned i artikkelen at

— Creative Commons er etter min vurdering en flopp, i den forstand at den i veldig liten grad er etterspurt av våre medlemmer. Det er ikke der deres hovedfokus er nå. Fokus ligger på å få betalt for bruk, blant annet for fildeling, ikke ytterligere å legge til rette for muligheter for gratis bruk

Her kunne jeg brukt mye plass på å synse opp og ned om hvor ødeleggende TONO sin manglende kompetanse er for utvikling av nye åndsverk og nye distribusjonsformer, men jeg tror de fleste oppegående mennesker selv ser selvmotsigelsen ved å lese artikkelen i Ballade.

Og forresten, 1996 ringte. De skulle hilse fra Dagens Næringsliv og minne oss på hvordan internett skulle bli en flopp.

Følg Martin på Twitter
Følg @MartinBekkelund på Twitter!

13 kommentarer

  1. Hadde vært spennende å vite hva herr Leif Osvold (som skrev artikkelen i Dagens Næringsliv i 1996) jobber med i dag. Er han like kritisk tro?

    Blir også spennende å se 13 år frem i tid hva TONO mener da. Om de da eksisterer fortsatt…

  2. Du kan jo ta en titt på oppfølgeren fra 2005, Ole. :-)

  3. Heheh, thanks for sharing ;)

    Nå vet jeg såfall hvordan jeg skal definere “en flopp”….

  4. Martin:

    Blir også spennende å se 13 år frem i tid hva TONO mener da. Om de da eksisterer fortsatt…

    Enten eksisterer TONO – og alt som heter film og musikk piratkopieres fra man begynner i barnehagen, eller så tar man til fornuften og finner en løsning som (kanskje) gjør TONO overflødig. Det er lov å håpe :)

  5. Helt klart en flopp. Ingen som bruker CC, ingen nettaviser eller mediebedrifter liker jo prinsippet, så det at TONO (som jo er så oppdatert på teknologirelaterte spørsmål) går ut og mener det flopper (nei, har floppet) er jo bare den siste av mange spikre i kista..

  6. Min lege har bedt meg om ikke å kommentere alle dumme innspill som kommer fra folk som ikke har skjønt noe som helst. Jeg er derfor takknemmelig for at du gjorde det i dette blogginnlegget.

  7. Jeg har lest gjennom artikkelen i Ballade nå, og for å være helt ærlig: jeg skjønner ikke et kvekk. Det eneste jeg får med meg er at piratkopiering og CC nevnes i samme åndedrag.

    Ellers skjønner jeg ingenting. Jeg vet ikke om det skyldes dårlig språk, manglende innsikt i opphavsrettmessige spørsmål eller det faktum at bransjen er uforståelig. En komponist har lyst til å gi ut noe av musikken sin under CC, men TONO lar han ikke få lov..? Er det slik jeg skal forstå det?

  8. I dag har Pål Joakim Olsen hos Dinside.no publisert en artikkel under Creative Commons.

    Hva skjer? Jo, blant annet publiserer Dagbladet artikkelen. Jeg innbiller meg at dette igjen skaper mer trafikk til Dinside.no, og således gir Creative Commons merverdi også for Dinside.no som kommersiell aktør.

    Nylig rundet også Flickr 100 millioner CC-lisensierte bilder.

    Jeg vet ikke hvem som flopper, jeg.

    Når det gjelder saken i Ballade er det den reneste god dag mann økseskaft-historien. Jeg forstår komponistens utgangspunkt og ønske, men svaret fra TONO bærer ikke preg av å forstå verken hva komponisten faktisk ønsker eller hva Creative Commons er og hvordan det fungerer.

  9. Det behøver ikke være enten eller. Jeg har en CC-lisens for demoer, bilder og videoer jeg har lagt ut på nettsiden min. Samtidig har jeg intergrert en nettbutikk der jeg kan selge utgivelser på en måte som ivaretar både meg, Tono, Gramo og NCB. På denne måten kan jeg som artist selv velge på hvilken måte jeg vil distribuere låtene mine. Noe av gleden ved å skape er å gi andre muligheten til å høre (og dele) det jeg har laget. Jeg er glad for at jeg nå har muligheten til å velge hva jeg vil dele, og hva jeg vil selge.

  10. Første tanke som slo meg: -Bra aprilspøk, Martin.

    Skal holde meg for god til å kommentere innholdet i artikkelen. TONO får styre sin egen sjø.

  11. hei
    jeg sa til NRK Schrödingers katt 03.01.2008 > Vitenskapsåret 2007
    http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/117850
    at CC var den største som hadde skjedd i IKT 2007
    og de fleste sa til meg at de ikke forsto hvorfor jeg snakket noe sånt
    godt å høre at noen tror det ikke er en flop
    Hilsen Letizia Jaccheri

Martin Bekkelund

Martin Bekkelund

Bekkelund.net er en blogg av Martin Bekkelund, hvor han lufter sine tanker om samspillet mellom teknologi, samfunn og politikk. Martin arbeider til daglig som direktør for produkt- og forretningsutvikling i et av Norges største selskaper. Les mer...

Følg Martin

Facebook Twitter Instagram LinkedIn Flickr
Vimeo GitHub Google+ SlideShare Martin Bekkelunds RSS-kanal

 

© 1995-2014 Martin Bekkelund
OpphavsrettRSSKontakt