onsdag 12. juli 2006 • 69 kommentarer
Som så mange andre har jeg et eget lite firma jeg benytter for mindre arbeider som ikke er relevante for min daglige arbeidsgiver, rett og slett fordi jeg ikke ønsker flere vinflasker, men noen ærlige kroner i stedet.
Uansett, i dag fikk jeg en telefon fra en selger (telefon 51 68 62 29) i katalogtjenesten gul.no. Selger fortalte at mitt lille foretak har en oppføring i deres database, og ville bekrefte at informasjonen var korrekt og om ønskelig legge til flere detaljer.
Jeg takket nei, og ba om at hele firmaoppføringen ble slettet fra deres database. Overraskelsen var stor da jeg fikk beskjed om at det ikke var mulig, da de henter sin informasjon fra Brønnøysundregistrene. Min forståelse for det, men god forretningsskikk tilsier at det skal være mulig å slette denne typen oppføringer. Spesielt med tanke på at de selv har anledning til å utvide og endre innholdet i egen database.
Selger mente imidlertid at jeg kunne henvende meg via sentralbordet (51 68 02 08) for å undersøke om oppføringen kan slettes. Katalogtjenesten gul.no eies av lizweb.no hvor man finner ytterligere kontaktinformasjon om nødvendig.
Årsaken til at jeg ikke ønsker en oppføring i katalogtjenester er at folk som søker etter mitt firma skal komme til mitt nettsted og ikke en katalogtjeneste hvor jeg ikke selv kontrollerer informasjonen. Når katalogtjenesten i tillegg ikke har en peker til mitt nettsted blir oppføringen totalt ubrukelig sammenlignet med den informasjonen jeg selv kan tilby.
Jeg har den siste tide forsøkt å følge med på oppføringer i katalogtjenester, for så å få dem fjernet. Jarle har for øvrig skrevet om katalogtjenester hvor blant annet gul.no nevnes i kommentarene.
Har du søkt etter deg selv og ditt firma i søkemotorene?
Slik jeg forstod selger skal de ha penger for å legge lenker til det de kaller en “grålisteoppføring”, det vil si oppføringer som ikke er kunder av gul.no. Jeg forstår markedsideen til gul.no, men jeg vil ikke betale for en slik tjeneste, dermed forsvinner poenget med oppføringen.
Jeg venter for øvrig fortsatt på svar fra gul.no vedr. muligheten for å slette oppføringen helt.
http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article219029.ece
Du kan lese litt om hva andre bedrifter har opplevd ved å gå inn på den linken.
Men som regel blir du ikke slettet fra siden med mindre du er veldig veldig heldig. Så vær forberedt på å bli oppringt om noen måneder igjen. Og også til neste år og året etter det igjen.
Dessuten så blir ikke bedriftene hentet opp fra brønnøysund registeret men ifra rosaindex.no .
Og alt blir gjordt manuelt, tusenvis av firmaer som ikke står oppført der. Så i grunnen så skal det ikke være noe problem å få slettet firmaet fra sidene.
Takk for linken, Svein. Jeg har ingen tro på at jeg kommer til å bli fjernet, men skal gjøre en innsats for å bli det, ettersom jeg ikke ønsker oppføring i katalogen. Det er god forretningsskikk å selv la sine “kunder” velge hvorvidt de vil stå der eller ei.
Jeg fikk for øvrig beskjed av både selgeren og personen på sentralbordet at de får informasjonen sin fra Brønnøysundregistrene, uten at jeg vet om det er korrekt.
I skrivende stund avventer jeg fortsatt tilbakemelding fra gul.no. De skulle ringe meg i begynnelsen av denne uken.
Her er en annen link som jeg fant frem på kvasir
nevnte selskap er av de mer useriøse innen bransjen.
Mer at dersom man sier “nei” til å betale for å få lov til å være med så blir man ikke slettet, men man bli liggende inne – nå med mørkgrå bakgrunn.. I en egen liste rett under vil så navn på de av dine konkurrenter som har sagt jatakk og betalt bli listet ![]()
Jo mer du betaler jo høyrer opp på listen over konkurrerende selskaper kommer du.
Det nærmeste jeg kommer er å kalle dette for forsøk på utpressing.
Jeg tenkte kanskje å skrive en ny post om gul.no, men jeg kan like gjerne ta det her. For noen uker siden ringte de på nytt, som om det var første gangen de kontaktet meg. Jeg fortalte at jeg hadde til gode å bli oppringt, for å få svar på om de kunne slette meg helt fra deres database, og ba om tilbakemelding på nytt. Selger skulle sørge for at jeg ble kontaktet. Dette er som nevnt noen uker siden, og jeg har ikke hørt noe.
Jeg ønsker ikke å være oppført hos Gul.no i det hele tatt. Informasjonen som står der er både feilaktig og intetsigende, og gir ingen verdi verken for meg eller eventuelle besøkende som kommer over denne oppføringen.
Nettsiden http://www.varslingslisten.no er resultatet av et samarbeid mellom NHO, Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon, Bedriftsforbundet, Norges Autoriserte Regnskapsføreres Forening (NARF) og Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR).
(info hentet fra tryggkatalog.no)
Tviler sterkt på at du får noe respons på dine problemer med Gul.no
Har selv måttet betale dyrt for å ikke ha fulgt med i timen og endt opp med å betale flere tusen for noe som i mine øyne er null verdt.
Men ønsker deg lykke til iallefall!
Glemte å legge ved full link
Snakket med en selger fra gul.no for en stund tilbake og han forsnakket seg litt tror jeg …
(Tror han var ny der ettersom han begyndte å stamme febrilsk etter å ha blitt klemt i et hjørne av mine argumenter MOT Gul.no og deres kataloghai firma.)
Han sa uansett at bedriftene ble opprinnelig hentet fra rosa-index og at bedriftene ble “crawlet” ved hjelp av et script som de hadde fått laget til.
Men jeg tror at for en person som kan veldig lite om data og som har hørt ordet google og at de er verdens største, har lett for å bli lurt av disse kjeltringene.(siden de klart baserer sitt salg på google og kvasir sitt varemerke)
De presenterte seg i tillegg som Telefonkatalogen gul.no som jeg selv ble litt sjokkert over.(trodde det ikke var lov til å kalle seg for “telefonkatalogen” så lenge det dreide seg om en katalog med kun firmaoppføringer)
Til slutt vil jeg si at det er helt utrolig bra at du tar deg bryet med å bruke tid på et kjeltringfirma som gul.no . Flere personer/bedrifter burde absolutt bli advart mot disse og eventuelt andre som operer på denne måten.Håper du gjør alt for at denne “bloggen” blir rangert høyest mulig når bedrifter prøver å søke opp hvem gul.no virkelig er
Stå på!
Hei folkens.
Jeg kan forstå frustrasjonen deres når henvendelser ikke blir besvart slik de skal og at Gul.no heller ikke følger opp sitt ansvar ift. løfter på telefon.
Undertegnede er forretningsutvikler i Gul.no.
i tråden http://www.bekkelund.net/blogg/2006/12/05/gulno-holder-ikke-lofter/ tas diskusjonen videre.
Jeg er mottakelig for alt av konstruktiv karakter og imøteser såvel positive som negative tilbakemeldinger.
Snakkes der …
Jeg deler aldri ut e-postadresser tilknyttet kommentarer på bekkelund.net, men en ansatt hos Gul.no publiserte selv sin e-postadresse i en kommentar. Mulig du kan bruke den.
Jeg skrev for noen timer siden hvor glad jeg var for at det finnes et firma som sammler alle tlf nr på et sted, jeg er nemmlig drittlei av å lete etter et firma, på gule sider, – der var di ikke – ikke i dit distrikt heller. rosa sider. TAkk til gul . no. Det eneste jeg nå benytter. hvorfor sletter du innlegg som er uenig med deg?
Jeg tror ikke du forstår poenget, Lene. Dette handler om min mulighet til å velge hvorvidt jeg ønsker eller ikke ønsker en oppføring i en katalogtjeneste. Hvis jeg ikke ønsker å være oppført i en katalog mener jeg det bør være mitt eksklusive valg. Men med tanke på hvor du bor mistenker jeg deg for å ha en annen agenda enn den du formidler her, selv om det kun blir konspiratoriske spekulasjoner fra min side.
Jeg sletter aldri innlegg som ikke er spam. For kommentarer som inneholder visse ord, eller det er første gang en person skriver en kommentar, vil kommentaren automatisk legges i en kø som jeg må godkjenne før de blir publisert. Dette gjør jeg utelukkende for å filtrere vekk spam.
Det var en lettelse å se at andre har samme reaksjon som vi – en samlet familie – har over gul.no. Vi er med våre små foretak blitt oppringt derfra ca. 30 ganger dette året, det kalles telefonterror. Det begynte med at gul.no på eget initiativ på sine lister førte opp Storfjellseter (en fredningsverdig og ikke-kommersielt drevet fjellstue & setermuseum på Ringebufjellet)- på en måte som vi ikke aksepterte. For å få oppføringen endret, betalte vi for et år. Endringen ble lovet, men ikke gjennomført før etter purring. Abonnementet er forlengst (for snart to år siden) avbestilt. Likevel presterer de nå å sende regninger og purringer, med løfter om x antall aksjer, som et hvilket som helst ulovlig pyramidespill. Etter å ha blitt plaget med å måtte sende kopi av 16 mailer til gul.no, som forlangte skriftlig bevis for oppsigelsen, fortsetter like fullt opprigningene fra dem. Jeg har vært i kontakt med Forbrukerrådet som mente det var en sak for politiet, bl.a. på grunn av krenking av privatlivets fred, men neste hakk burde egentlig være Økokrim, med tanke på de lovede “aksjene” og utpresningsmetodene som brukes. Pass opp for internetthaier som tar seg til rette med din tid og dine penger!
Hei Mona!
Felles skjebne felles trøst.
Jeg er i samme situasjon som deg. Ble oppringt av Gul.no for fire år siden.Trodde først det var gule sider, og takket ja til markedsføringen. Fikk tilsendt en uspesifisert faktura på over 2000 kr uten at det var inngått noen skriflig kontrakt.Jeg ringt dem asap og gav beskjed om at jeg ikke ville kjøpe deres tjenester og mente at det måtte være en angrefrist. Fikk beskjed om at det var umulig å trekke seg for samtalen var tatt opp på bånd. Jeg ble ikke informert om dette da de først ringte meg. Det ble mye frem og toilbake med e-mail og tilbakesending av fakturaer. Jeg har vært i kontakt med forbruker rådet, økokrim og har også politi anmeldt dem for bedrageri. Anbefaler at så mange som mulig tar kontakt med økokrim og politianmelder innehaver. Mvh Trude
Takk for dine innspill, Mona! Jeg blir mer og mer overbevist om at Gul.no er en katalog jeg ikke vil ha noe med å gjøre, eller vil anbefale til andre. Historiene som kommer frem her er selvfølgelig subjektive, men de vil allikevel alltid reflektere et snev av sannhet, og selv ikke denne lille biten synes jeg ser bra ut.
Jeg (dansker i Tromsø) indser at jeg ikke er alene om at blive angrebet af gul.no. Jeg blev sidste sommer i 2007 ved hjælp af en såkaldt stemmeverifisert samtale “tvunget” ind i en aftale mfor 1305 i 36 mnd.
Og så nu er jeg hjemme fordi jeg er syg og havde lukket min mobil, selvom der var nogen som flere dage i træk havde ringet fra et hemmeligt nummer. I dag havde jeg ikke lukket min mobil og så ringede gul.no og sagde en hel masse om søgeord og en gave og et mindre beløb end den ordinære afgift, som jeg ikke fattede noget som helst om, noget med 129 i stedet for 229 og noget med en gave med et visitkort etc., er der nogen andre som har været udsat for det? og hvad skal man gøre ??
I dag kom jeg over en artikkel i Sirdølen avis. Jeg siterer:
Om det blir vist til ein telefonsamtale, så betyr ikkje det nødvendigvis at det er ei bekrefting på at du har bestilt varen. Det vitnar denne fakturaen frå Gul.no om. På fakturaen står følgjande: «Vi viser til en telefonsamtale med vår salgskonsulent, onsdag 17. januar 2007 hvor det ble inngått opptaksbekreftet avtale om en oppføring i bedriftssøkertjenesten gul.no».
[...]
Då eg ringde og bad om å få høyre telefonesamtalen det blei vist til, måtte berre firmaet, med adresse Langgt. 87 i Sandnes, innrøma at det slett ikkje var dette som blei sagt. Der blei det tvertimot pressisert at det ikkje skulle vera noko forlenging utover 2007.
Jeg har ingen forutsetning for å uttale meg om hvorvidt dette er et tilfeldig uhell eller ei, men det bygger opp under mitt dårlige inntrykk av Gul.no.
sidste nytt! jeg fik kontakt med deres kundeservice og da de hørte opptaket, så kunne de høre at jeg ikke forstod hvad det drejede sig om og de har derfor kastet fakturaen !, så de er tilsyneladende lidt nervøse for at fare for voldsomt frem!, så mange tak til denne diskussionsliste for at få indsigt i et generelt problem
Gul.no As fortsetter åpenbart i samme spor som beskrevet ovenfor.
Jeg mottok i går en faktura som viste til en telefonsamtale som beviselig aldri har funnet sted. Økokrim er orientert og anmeldelse mot styrets formann HAUGE, ODD HARALD vurderes.
Slike fakturaer fører til tap og uleilighet for alle som mottar dem. Hvem vil bli med på et gruppesøksmål?
Hei!
Jeg er mektig lei av oppførselen til Gul.no. Veldig rart at det er lovlig å drive en virksomhet på den måten de gjør det. Jeg blir gjerne med på et felles søksmål!! Håper så mange som mulig vil være med på dette. Det bør synliggjøres for ansv myndigheter at denne type virksomhet ikke er akseptabel og at det må lovendringer til for å få en slutt på dette.
Gjerne lage en media sak ut av det for å få fokus.
Hilsen
Trude Knapstad
Til Lennart Ims og Gul.no.AS
Dette er en alvorlig sak. Gul.no.AS beskyldes for svindel. Selskapet styre er sikkert interessert i et snarlig svar.
La oss derfor inngå et veddemål og avgjøre saken i et møte med styreformann Odd Harald Hauge og med 7%’s aksjonær Advokat Erik Wahlstrøm. Disse vel ansette personer vil jo nødig forbindes med Gul.no.AS dersom selskapets representanter svindler tilfeldig utvalgte selskaper. Jeg stiller møtelokaler i Oslo sentrum til disposisjon.
I møtet skal fakturamottaker høre på deg og det angivelige opptaket.
Fortell hvor mange penger du tør vedde på at du har båndet som dokumenterer at det er bestilt annonse hos Gul.no.AS. Du bestemmer innsats og når det passer å avholde møtet.
Ring meg på samme nr. som sist, så snart som mulig.
Tør du ikke møte meg under slike omstendigheter, så innrøm det her på denne bloggen!
Men spar meg og leserne for feige beklagelser av typen feiltolking av stemmer, forveksling av samtaler, ødelagt bånd eller andre misforståelser.
Med hilsen og takk til Martin Bekkelund for hans bidrag i kampe mot uhederlighet!
Dersom de ringer deg som privatperson, kan du reservere deg mot telefonsalg, Kim. Imidlertid mistenker jeg at de ringer deg i bedriftssammenheng, og da er det lite du kan gjøre. Annet enn å klage her, selvfølgelig! Det hjelper kanskje ikke så mye, men ledelsen i Gul.no titter i hvert fall innom her en gang imellom, så får vi håpe de kan ta til seg litt av kritikken.
Først og fremst: Beklager ventetiden på mine kommentarer.
De gangene jeg kommer på å svinge innom, så er jeg på jobb – og av en eller annen grunn får jeg ikke opp sidene (Du har vel ikke bannet ID’en min Martin? ..
)
Kim – og Martin:
Selv om en bedrift ikke får reservert seg på generelt grunnlag, er enhver telemarketing-aktør nødt til å etterkomme den enkelte bedrifts ønske om ikke bli kontaktet. Slik også med Gul.no. I Gul.no har salgsapparatet per i dag ikke mulighet for å registrere dette direkte, men skal i tilfeller hvor de blir bedt om det – enten henvise kunden til kundeservice, eller be om telefonnummeret ditt, slik at kundeservice kan kontakte deg for bekreftelse på en slik forespørsel.
Kontakt meg direkte på 51216224 – eller kundeservice på 51216200, så skal vi ta hånd om det slik at du blir satt på stopplisten.
—
Angående Tore Otterstig-saken.
Den skulle vise seg å bero på en aldri så liten misforståelse. Faktisk av en slik karakter at vi fikk oss en liten latter på hver vår kant.
Du vet at du kan abonnere på kommentarer bare til denne artikkelen, Lennart? Så slipper det å gå så lang tid mellom hver gang du er innom.
Det kan godt være jeg har sperret IP-adressen din, men det skyldes i så fall at den har stått for posting av maskingenerert spam, og ikke noe annet. Har du sjekket at du ikke har en kapret maskin som fjernstyres til slikt formål? Uansett kan du gjerne sende meg IP-adressen din, så skal jeg sjekke.
Nå er det for øvrig lenge siden det ringte noen fra Gul.no, men skjer det kan jeg garantere at jeg skal be om å bli oppført på denne stopplisten du refererer til.
Uansett, takk for at du tar deg bryet med å besvare og kommentere, Lennart!
Hei
Dette er tragisk lesning. Men allikevel – det er godt å se at man ikke er aleine med sine gul-frustrasjoner. Vanskelig å forstå at det å drive en bedriftliste må innebære plaging og forfølgelse av vanlige folk med små virksomheter. Hvordan trives de ansatte i gul.no med jobben sin?
Jeg fikk et brev fra gul.no i dag. Det var lenge siden sist, over et år. Men jeg ble kvalm bare jeg så logoen i postkassa. Hvilken herlig reklame! Og gul må jo ha ønska seg denne effekten, for de har jobba hardt for det.
I konvolutten ligger kopi av en faktura fra juni 2007, og meldinga vi alle kjenner så godt:
“Vi viser til telefonsamtale med vår salgskonsulent, onsdag 6.juni 2007 hvor det ble inngått opptaksbekreftet avtale om en oppføring i bedriftsøketjenesten gul.no. Avtalen løper i 60 måneder fra 06.06.2007 og blir automatisk fornyet for tilsvarende periode ved avtalens utløp med mindre skriftlig oppsigelse er oss i hende senest 30 dager før utløp.”
Joda, jeg snakka med en salgskonsulent fra gul 6.juni i fjor. Men det eneste jeg sa ja til var at hun skulle sende meg informasjon. Og det eneste beløpet som ble nevnt var en månedspris på 29 kroner. Jeg gjorde ingen avtaler, og jeg ville aldri under noen omstendigheter ha inngått noen avtale for 60 måneder! Det er jo fem år! Da jeg fikk en regning i posten på 2175 kr skjønnte jeg ikke stort, håpte det var en misforståelse, men fikk samtidig en guffen følelse av at jeg evt hadde kommet borti et av disse useriøse selskapene som prøver å spise deg hvis de bare får tak i et lite hårstrå av kontakt …og det var utvilsomt det jeg hadde. Siste halvdel av juni 2007 var ikke spesielt behagelig – takket være gul.no. All kommunikasjon handla om nedlatende isfront-taktikk og totalt manglende vilje til å se egne feil og uheldige framgangsmåter. Jeg har flere ganger bedt om å få høre samtaleopptaket, uten resultat.
Jeg betalte aldri. Men nå har de altså henta fram noen “gode gamle kunder” fra arkivene og sendt oss (regner med at vi er fler) kopier av gamle ubetalte regninger. Et skikkelig kaldt gufs fra fortida.
Jeg lar brevet ligge inntil videre. Om de følger opp dette kravet vil jeg politianmelde gul.no. Og jeg tar gjerne kontakt med andre som har liknende planer.
Ha en ellers god helg
nina
Hvis de i brevet skriver eksplisitt at «det ble inngått opptaksbekreftet avtale», synes jeg du nok en gang skal be dem om å oversende opptaket de henviser til. I følge norsk lov er det slik at det er den som fremmer en påstand som også må bevise den. Her er det, slik jeg leser det, helt klart Gul.no som fremmer en påstand, da må de også bevise den.
Det er svært å følge denne saken videre. Håper du følger opp med noen flere kommentarer, Nina.
Lykke til!
Hei!
Jeg er selger for gule sider og hver eneste dag får vi klager på vårt firma pga av kataloger som gul.no som utgir seg for å være oss, etter mye forklaring og visninger av sider som dette(bra at du bryr deg Martin) skjønner de at de har blitt lurt av gul.no
og det er selvsagt ikke like gøy å selge noe da.Er kjipt å måtte være flau av jobben sin pga kataloger som dette.
Har jobbet i en del ulike firma innen kataloger men har fort sluttet pga at vi blir lært opp til å lyge til kunden, noe som absolutt ikkje er noe gøy.Derimot på Gule Sider får man faktisk fyken dersom man oppgir falske trefftall,sier at di har betalt dersom di ikkje har gjort det osv.
I forhold til varslingslisten syns jeg faktisk at den på en måte fungerer ganske dårlig, ettersom sider som gul.no faktisk kan hendvise til denne siden og si at de er en trygg katalog å stå på ettersom de ikke ligger der.
En liten latter på hver vår kant…
Ja jeg lo da Gul.no tilbød gratis annose som plaster på såret!
Og jeg og hele min familie lo rått, da vi etter mye mas fikk spilt av “beviset”.
Gul.no hadde ingen grunn til å le. De skulle skamme seg.
Beviset var en telefonsamtale med mitt barn med downs syndro. Han sa hmm, ja og hmmm. Rett nok som svar på ledende spørsmål, men ingen anstendig person kan tolke svarene som dispositive utsagn. Og “beviset” hadde ikke hatt noen som helst verdi i retten.
Det var i denne sammenheng navnet Tore Otterstig oppsto. Det var Gul.no som oppfant navnet! Gul.no sin annonse var like feilaktig.
Jeg fryktet aldri inkassotruslene. Som advokat vet jeg selvfølgelig at man ikke behøver å betale fiktive fakturaer. Får du brev fra inkassoselskap, så skriv et brev og fortell at du ikke har kjøpt annonsen. Da må Gul.no bringe saken inn for forliksrådet. Det koster en hel del penger og Gul.no risikerer å måtte dekke dine utgifter. Vær ikke redd – dra urettmessige krav for retten!
Er du usikker på hva som er skjedd; Krev å få høre “beviset”! Det KAN bli lystig!
Henriks pappa.
Jeg har gjennom mange år som regnskapsfører og nå økonomisjef alltid vært forsiktig med hva jeg godkjenner og betaler av regninger, spesielt når det er snakk om annonsens, unnskyld, annonser og register/katalogoppføringer utenom det jeg vet er Telenor sine produkter. Så når en kollega kom med en faktura fra Gul.no og stusset på navnet og spurte meg om dette hadde noe med Telenor å gjøre så sa jeg nei. Hun fører regnskapet for Leikvoll Kjerneboring og daglig leder der hadde blitt oppringt av en selger fra Gul.no. På spørsmål om dette var Telenor Gule sider svarte selger bekreftende, og deretter sa selger at samtalen ble tatt opp. En stund etterpå kommer da en faktura med “opptaksbekreftet avtale” og denne vil ikke bli betalt.
Jeg har bedt kundeservice hos Gul.no om opptaket av HELE samtalen for å avdekke hvem som eventuelt har rett i denne saken, og som Tore Otterstig har jeg ingen tro på at dette ender hos noe inkassoselskap (det er ulovlig så lenge kravet er omstridt) eller i forliksrådet.
Siden det ikke kom noe svar på min henvendelse til kundeservice@gul.no regnet jeg saken ute av verden, men i dag dukket det altså opp et inkassovarsel, egentlig ingen bombe med tanke på det jeg nå vet om Gul.no. Jeg ringte straks til Norgesfaktura i Steinkjer og sa kravet var omstridt, og sendte den hyggelige damen der kopi av mine mailer til Gul.no. Dette vil hun bruke videre ovenfor Gul.no og det synes jeg er greit for da MÅ de lese mailene mine
Dette er ingen stor sak av offentlig interesse, men siden de ikke reagerer på en henvendelse på en kanal de ber kundene om å bruke, så kanskje de reagerer når det dukker opp her, samt at Norgesfaktura gjør dem oppmerksom på at de bør lese mailene de får..
Til videre informasjon: Det tok to timer fra min mail til Norgesfaktura der mine tidligere mailer til Gul.no, til jeg hadde en mail fra kundeservice i postboksen min. De henviste stadig til denne samtalen de hadde tatt opp, og påpekte at dette er juridisk bindende avtale. Siden daglig leder i Leikvoll fastholder det han sier mener jeg at avtalen er inngått på feil premisser og derfor ugyldig, og ber for andre gang om opptak av hele samtalen. Som svar på dette får jeg at de har lyttet gjennom samtalen og fått bekreftet at de har presentert seg som gul.no og ikke noe annet osv.. Dette betyr at de da har opptak av HELE samtalen, og jeg har nå for tredje gang bedt om en kopi av denne, med de tekniske løsninger de har i dag burde det ikke være noe problem å lage en lydfil av det og sende over.
Jeg er ikke opptatt av stort annet enn at rett skal være rett, og om opptaket viser at det som gul.no hevder stemmer, så får daglig leder i Leikvoll innrømme at han tok feil. Men inntil jeg har hele opptaket her hos meg står jeg uansett på mitt; dette er ingen gyldig avtale og ingenting vil bli betalt.
Jeg avventer svar på min siste mail til kundeservice, oppdatering kommer..
Etter å ha fått bekreftet at de satt på opptak av hele samtalen og av hensyn til personvern ikke kunne sende det over, sendte jeg mail om at jeg og mister Tjelta ville møte opp på kontoret til Gul.no (ligger 5 km herfra
) og få hele opptaket avspilt for å avdekke hviem som hadde misforstått.
To timer etterpå kommer mail der det opplyses om at saken er avsluttet, de har hørt gjennom opptaket på nytt og funnet ut at Tjelta tydeligvis misforstår hvem som ringer.
Saken er avsluttet etter råd fra Lennart Ims, jeg setter pris på at ser ut til å ville ha orden i sysakene internt.
Dermed var denne saken særskilt ute av verden, men det forhindrer ikke at jeg personlig synes slik markedsføring er langt uti en gråsone, og at slik annonsering/oppføringer etter min mening er penger ut av vinduet.
Vi er et røde kors lag som har fått slik GUL.NO regning på flere tusen kroner. Dette er ikke bestilt,ikke ønsket og heller ikke vår politikk. Vi vil med det første ta kontakt med dette selskapet. Og det skal bli spennende å se om de vil ta referanse i fra en eller annen telefon, for gjør de det så er det basert på grov juks,da vår telefon er ikke betjent rett og slett. Den er det når det er leiteaksjoner..og det er ikke så ofte ![]()
Synes det er illevarslende at slike selskap tyr til humanitære org.til dette snusket.
Godt at lese at noen andre sitter med samme type frustrasjon som meg når det gjelder Gul.no. Vi ble oppringt av Gul.no i februar, og det ble inngått avtale med firmaet om oppføring i 3 år. Jeg har fått tilgang på stemmeopptak av samtalen, og de begynner samtalen med at de vil ha bekreftet oppføringen vår, og om vi ønsker å legge til søke informasjon for at vi skal bli lettere tilgjengelig for våre kunder. Vår person sier flere ganger neitakk, men selger fortsetter å argumentere for utvidet oppføring. Det koster kun kr 39 pr.mnd. Det blir tilsutt akseptert, og det fremkommer da at avtalen er for minimum 3 år. Vår person oppfattet dette som Guleside.no og regnet med at det var vår oppføring der dette gjaldt. Dette er selvfølgelig uvitenhet fra vår side, men det er lett å forveksle disse to navnene i en stresset hverdag. Jeg har påstått at de bruker navnet Gul.no med overlegg, men dette avviser de selvfølgelig på det sterkeste.. Jeg er drittlei av alle som ringer om lignende mer eller mindre seriøse oppføringer. Hater å bruke tid og energi på å argumentere for at jeg ikke vil gå inn på alle de lukerative tilbudene jeg får servert hver dag på jobb.
Heisann!
Jeg er ansatt som telefonselger i gul.no. Det er ikke verdens mest underholdene jobb, men det er et godt miljø og den er godt betalt. Men det er utrolig hardt arbeidet, og du har et enormt press for å få de 2 salgene om dagen som blir krevd av deg.
Jeg har lest de fleste kommentarene her på denne artikkelen. Skal innrømmet at noe av dem høres ganske så tvilsomt ut. Dette er jo ikke posetivt for gul.no som faktisk har et meget bra produkt til en meget bra pris. Gul.no er helt klart en seriøs aktør. Du får i tillegg mye for de få kronene det koster.
Som Birgit Grimstad her skriver “Vi er et røde kors lag som har fått slik GUL.NO regning på flere tusen kroner” flere tusen kroner, vil i dette tilfellet være omtrent kroner 1404,- + moms.
Hun sier også at “Det er lett å forveksle disse to navnene i en stresset hverdag. Jeg har påstått at de bruker navnet Gul.no med overlegg”
Gule sider (engelsk: yellow pages) er et begrep som har sin opprinnelse fra USA der International Bell Company i 1882 begynte å trykke den yrkesinndelte bransjekatalogen på gule ark. Senere tok også andre i bruk gule ark for kataloger inndelt på denne måten. De kalte dette naturlig nok Yellow Pages.
(kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Gulesider)
Jeg benekter ikke at det er en prosentanndel av kundene som føler seg lurt, fordi det er begått feil fra gul.no. Men jeg tipper Gulesider.no kan skilte med omtrent samme statestikk, der eneste forskjell er at bedriftene får en BETYDELIG større regning i posten.
Sånn helt til slutt, så vil jeg gjerne appelere til dere som får telefon fra meg, eller mine kolleger i lignende bedrifter som driver med telefonsalg. VANLIG FOLKESKIKK GJELDER OVER TELEFONEN OGSÅ! Ikke skrik, ikke sleng rundt deg med ukvemsord, eller bare legg på telefonen. Det holder å si høfflig “nei, men takk for tilbudet”
/EG.
Hei EG,
Først, takk for at du tar deg tid til å kommentere denne artikkelen. Det er fint å få innspill fra alle parter i en sak.
Jeg betviler ikke at noe av det som kommer frem i kommentarene kan fremstå som tvilsomt, sett med Gul.nos øyne. For kunden, derimot, er dette realiteten. Når så mange kunder reagerer på det som fremstår som tvilsom forretningspraksis, er det nærliggende å tro at det i hvert fall ligger et snev av sannhet i det som skrives.
Hvis Gul.no ønsker å overleve, bør de ta dette til etterretning i den videre omdømmebyggingen.
Det er mulig 1404,- kroner pluss MVA er en bagatell for mange, men for en ideell organisasjon som får inntekter via donasjoner, er ikke dette en investering man hopper ut i uten en strategi.
Du skriver også at Gul.no har et meget godt produkt til en meget god pris og er helt klart en seriøs aktør. Det er heldigvis opp til kundene å avgjøre, ikke Gul.no selv. Produktet har ikke jeg vurdert på lenge, men på generelt grunnlag har jeg sagt det som bør sies om katalogtjenester. Jeg har sågar påpekt at det ikke gir noen gevinst for kundene.
Ellers er jeg helt enig i at normal folkeskikk gjelder også på telefonen. Det er lov å si nei. Da må dere i Gul.no også forstå at det holder å si nei én gang. Det vet jeg av egen erfaring ikke er tilfelle med dere.
Hei igjen!
Nå må det bare sies at jeg ikke utaler meg på noen måte på vegne av Gul.no. Jeg snakker for meg selv, om de erfaringer jeg har gjort i perioden jeg har jobbet for dem.
Selvsagt så har jeg selv tatt et kritisk blikk på foretnings ideen, samt produktene til gul.no. Og selv om jeg er delvis inhabil, så virker det verken useriøst eller dårlig. Ønsker du en katalogtjeneste så er gul.no det billigste alternativet. Mye på grunn av ikke eksisterende markedsføring(noe jeg selv ikke synes er det smarteste i verden)
Også det faktum at de samarbeider med Google, Posten Bring Norge, og Påtalemyndighetene. Burde jo faktisk si mye om hvilke nivå gul.no ligger på – for de fleste vet at disse samarbeids partnerene er meget seriøse. Om Katalog tjenester generelt ikke gir gevinst for kundene kan jeg ikke ta stilling til.
Angende folkeskikk på telefonen så går det veldigmye på vilken selger som ringer deg. Siden vi alle jobber for oss selv, og tjener ingenting om vi ikke selger. Men jeg Kjenner ingen gode selgere som gir seg bare de får ett nei(5 nei er en helt annen sak)
Takk for avklaring om hvem du representerer, EG.
Vi er nok uenige om tjenesten til Gul.no, og får slå oss til ro med å være det. Jeg har påpekt hva jeg mener er kritikkverdig i måten Gul.no driver forretning på, så får det være opp til den enkelte å avgjøre for seg selv om de mener dette er bra eller dårlig. Videre får det være opp til Gul.no å selv vurdere hvorvidt de vil ta kritikken til etterretning eller ei.
På hvilken måte samarbeider Gul.no med Google, Posten Bring Norge og påtalemyndighetene?
Hvis foretaket ditt har en egen nettside, ville jeg krevet katalogoppføringen slettet, Mattis. Jeg har tidligere forklart hvorfor.
Vi får være enige om å være uenige!
Prøver bare å spille på motsatt banehalvdel i denne diskusjonen;)
Gul.no Leverer database informasjon til alle de overnevnte. Det er derfor vi starter samtalene med å sjekke om opplysningene er korrekte, selv om dette også er en meget bra åpner i salgssammenheng.
Ha en fortsatt fin fredagskveld folkens!
/EG
Jeg betviler meget sterkt at gul.no leverer databaseinformasjon til Google på noen annen måte enn jeg gjør det: ved å ha en nettside som indekseres av Google. Kanskje jeg skal skrive noe om “samarbeidet” jeg har med dem på bloggen min?
Ellers har vel martin skrevet endel om hvorfor katalogtjenester på nett er noe tull..
Akkurat som Atle er også jeg nysgjerrig på hvilken databaseinformasjon som leveres til de forskjellige aktørene.
Videre betyr ikke eventuell utlevering av databaseinformasjon til disse aktørene at aktørene går god for Gul.nos forretningsdrift. For eksempel vil enhver nettbutikk levere databaseinformasjon i form av pakkesporingsdata til Posten, og man kan således si at nettbutikken har et samarbeid med Posten. Men dette isolert sett betyr ikke at Posten går god for nettbutikken.
Det er ingen som må føre deg opp i en slik katalog, Mattis. Jeg har vært borti andre katalogtjenester som fjerner oppføringer når man ber om det, og jeg synes det er rimelig praksis. Gul.no, derimot, argumenterer for hvorfor de velger å ikke rette seg etter dette ønsket, så får man se hvor lenge de overlever med en praksis som ikke respekterer folks ønsker. Hvorvidt de har endret denne praksisen kjenner jeg ikke til.
Hellau.
Sitter her og leser gjennom kommentarene,og føler jeg må få sagt noen ord.
Jobbet tidligere i GUL.NO ,og kan bare beskrive det med gode ord. Fantastisk katalog,med med helt fantastiske ansatte.Begynner og stusse litt når enkelte av dere sier noe heelt annet.
Ser noen av dere klager mye over selgerne også.Det er en gruppe ansatte i alle aldre som sitter der.Men bare til opplysning så er det ikke lett og sitte der første gang og bare få en hel del med gloser slengt i trynet.Som EG sa..folkeskikk gjelder også i tlf.Selv om de er tlf selgere, er de også fortsatt mennesker med følelser.Vi sitter ikke der og smiler og ler om vi får en sur tone om dere tror det.
Uansett…Det GUL.NO sier stemmer.Jeg er selv et ærlig menneske og ville aldri jobbet i et firma som svindler.Ehh..til deg som jobber i gule sider..Hos GUL.NO rakker de alldri ned på andre kataloger…Vi har selv hørt klager om dere,men forsvarer dere heller synes nå jeg.Det gjorde hvertfall jeg.
Har egentli ikke mer og si utenom at GUL.NO er seriøst,bra og helt kanon.
Lennart..dere gjør en bra jobb,og fortsett med det.Hils de andre ansatte fra ei anonym tidligere ansatt hos dere i rogaland:):)Takk for meg.
Det slår meg litt hvordan den ene anonyme selgeren etter den andre dukker opp ut av intet og beretter om fordelaktighetene til Gul.no. Anonyme mennesker innbyr liksom ikke helt til den store troverdigheten.
Jeg reagerer også på påstanden om at «det Gul.no sier stemmer», når jeg ved egen erfaring vet at det lyves over telefon.
Jeg har heller ikke mer å si, annet enn at det fortsatt ikke har fremkommet forhold som tilsier at jeg bør endre min holdning til Gul.no.
For videre diskusjon forventer jeg derfor at dere også fremstår med fullt navn, eller lar være å kommentere. Om så ikke for annet enn egen troverdighets skyld.
Hei, fin side syn at jeg ikke har sett dette for flere år siden!
Dette er tragisk lesning. Men allikevel – det er godt å se at man ikke er aleine med sine gul-frustrasjoner. Vanskelig å forstå at det å drive en bedriftliste må innebære plaging og forfølgelse av vanlige folk med små virksomheter. Hvordan trives de ansatte i gul.no med jobben sin?
Jeg fikk mange telefon henveldelser fra Gul.no for ca 3 årsiden og godtok til slutt at jeg skulle bli med, men at mitt samarbeid med Gul.no skulle avsluttes når disse 3 årene var gått..
Fikk så faktura av Gul.no som ble betalt.
Det har ca hvert halvår ringt fra Gul.no om jeg skal ha flere søke ord ++ diverse, jeg har høflig svart at jeg har dårlig tid og at våre samarbeid snart er over og det har selgerne hos Gul.no vært enige i.
Jeg fikk telefon fra Gul.no for ca 14 dager siden om et nytt spesial tilbud, jeg svarte at vår avtale er vel over og at jeg diverre ikke hadde tid til å snakke med han. Han svarte at jeg hadde bunnet meg til 3 nye år a ca kr 2000,- noe jeg benektet, jeg ble svært overasket og sint, og spurte hva slags svindler firma dette er ? Jeg svarte at det er finans krise og at jeg må komme meg ut av dette, jeg var 100 % sikker på at jeg ikke skulle måtte betale mere til Gul.no.
Selgeren i Gul.no sa at jeg kunne betale 2388,- for et år + mva og komme meg ut av dette, jeg svarte at jeg må komme meg ut av dette på en måte.
Har nå fått faktura på kr 2985,- fra Gul.no.
Hva skal jeg gjøre ?
Betaler jeg regningen eg jeg da sikker på at jeg ikke får flere regninger fra Gul.no ?
Hva skal jeg gjøre om jeg får purring og inkasso ?
Ha en ellers god helg
mvh Halvor
Heisann,
Kom over denne sida når jeg nå satt og googlet litt info om gul.no. Jeg ble nemlig ringt opp av dette svindelforetaket i morges, og det gjorde meg rimelig irritert og forbanna.
Innledningsvis kan det nevnes at jeg har et lite enkeltpersonsforetak, foreløpig uten noe inntekt, og heller ikke med store utgiftene. Bak ligger det noen konseptideer, som jeg foreløpig ikke har satt i verk. Dermed er jeg altså minimalt interessert i å kjøpe alskens oppføringer og annen dritt som slike snylte- og svindelforetak som gul.no selger. Da jeg opprinnelig registrerte firmaet, brukte jeg mitt eget mobilnummer, men etter gjentatte oppringninger fra totalt tilbakestående selgere, anskaffet jeg et eget nummer til selskapet, og endret registreringen i Brønnøysundregistrene slik at den nå opplyser om selskapets nummer. Denne endringen skjedde for mer enn seks måneder siden.
I dag ble jeg oppringt mens jeg var på bussen av en “selger” (les; svindler) fra gul.no – på mitt private nummer (som er reservert mot telefonsalg). Hun sa da hun bare “ville ha bekreftet oppføringen”. Jeg sa da at jeg ikke var interessert, hvorpå hun fulgte opp med et eller annet. Jeg ba henne da ringe tilbake om ti minutter, dette fordi jeg var på bussen.
Ca. 10-15 minutter senere ringer samme “selger” (les igjen; svindler) tilbake. Hun forteller igjen at hun bare skal sjekke opplysningene de har i forhold til registreringen. Jeg gjør henne da (høflig) oppmerksom på at hun nå har ringt til min private telefon, og at den er reservert mot telefonsalg. Hun kan da fortelle at “det ikke dreier seg om telefonsalg”(!), og at de bare skal verifisere noen opplysninger angående foretaket mitt. Jeg gjør henne da oppmerksom på at om det er foretaket hun skal ha tak i, så har hun ringt feil nummer – og at det de driver med er åpenbar svindel. Hadde de vært seriøse, ville de jo kjent til korrekt nummer – og ikke ringt til et nummer som var korrekt for firmaet for mer enn et halvt år siden. Hun hevder da hardnakket at telefonnummeret er korrekt, fordi “vi har jo fått det fra Brønnøysundregistrene”. Jeg ber henne da sjekke Brønnøysund en gang til, noe jeg virkelig håper hun gjør… Mer enn det hørte jeg ikke, for hun la på.
Så nå antar jeg at en faktura kommer i posten snart, med “stemmeverifisert oppdragsbekreftelse” eller noe annet bullshit.
Jeg håper de fra gul.no som er her inne innimellom for å forsvare sin egne skitne geskjeft, innser at det bedritne svindelfirmaet de jobber for er og blir et svindelfirma, og at slik svindelvirksomhet er mer ødeleggende for gründerånden her i landet enn all verdens rabiate skattesystemer.
Off…. selvfølfelig er det alltid to sider av en sak….og gul.no er gjerne et eksempel på dette akkurat her, men børde ikke å overdrive over det negative.
GÅ INN PÅ http://WWW.GUL.NO og undersøk litt! GUL.NO følger loven og gjør ikke noe ulovlig. Skal du ikke ha noe som de har å tilby så si neitakk etter de har gitt deg tilbudet og gjerne legge på. Men hører man ikke på hele tilbudet så vil de kanskje ringe deg opp igjen pga tilbudet ikke har blitt gitt og heller ikke har blitt forstått.
Gul.no tilbyr en tjeneste som er rimelig for alle bedrifter/foretaker. Det er en god hjelp til markedsføring og en god annonsering. De som ikke ønsker seg på dette….da spør jeg hvorfor starter en bedrift når man ikke ønske å bli synlig oven for kunder og evt. muligheter for flere kunder??
Hei, ufint å se at dette skjer, etter så lang tid.
Man burde kunne ordne dette på en lett måte…:)
Noe vi har gjort….vi kommer til å åpne websiden,nå om får dager.
Vi tilbyr en komplett sikkerhetspakke til bedrifter, hvor vi kjøper de bedrifter, som ønsker det. UT av alle adresse registre.
Vi har også en telehjelp tjeneste, hvor man henviser selgere som kommer igjennom, til vårt kundeservice: 3100 3100 da sjekker vi opp disse firmaer, og publiserer evt gode tilbud, samt bløffer på den respektive kundens medlemside hos oss. Så kan man sitte i ro og fred hjemme, og gå over evt tilbud.
Vi sender også ut varselliste pr mail ( en gang papir pr kvartal) hvor vi legger inn alle VI mener bedrifter IKKE bør samarbeide eller kjøpe varer av.
Vi som jobber med dette, har utrolig mange års erfaring med telefon salg, så vi vet hva vi holder på med, og vi så at det trengtes en sånn tjeneste. da varslingslisten.no ikke fungerer. de har en oppdatering eller to pr år……
Vi har til nå funnet ca 150 firmaer, som har svindlet eller forsøkt å svindle norske bedrifter det siste året.
Lasse
Off…. selvfølfelig er det alltid to sider av en sak….og gul.no er gjerne et eksempel på dette akkurat her, men børde ikke å overdrive over det negative.
GÅ INN PÅ http://WWW.GUL.NO og undersøk litt! GUL.NO følger loven og gjør ikke noe ulovlig. Skal du ikke ha noe som de har å tilby så si neitakk etter de har gitt deg tilbudet og gjerne legge på. Men hører man ikke på hele tilbudet så vil de kanskje ringe deg opp igjen pga tilbudet ikke har blitt gitt og heller ikke har blitt forstått.
Gul.no tilbyr en tjeneste som er rimelig for alle bedrifter/foretaker. Det er en god hjelp til markedsføring og en god annonsering. De som ikke ønsker seg på dette….da spør jeg hvorfor starter en bedrift når man ikke ønske å bli synlig oven for kunder og evt. muligheter for flere kunder??
For å ta ting litt kronologisk her;
1: Da jeg ble oppringt av gul.no sin såkalte selger, blånektet hun altså for at hun drev med telefonsalg – hun skulle “bare sjekke noen opplysninger”. Dette er aldeles ikke noe tilbud, men en villedende introduksjon til noe som kanskje kan hende opp i et tilbud, alternativt (som man ser flere eksempler på i denne tråden) kan ende opp med at man blir urettmessig fakturert for å ha akseptert noe uten selv å være klar over det. Men å kalle det å “bare sjekke noen opplysninger” for et tilbud, det er reinspikka oksemøkk.
2: Hvilke forretningskonsepter ulike personer har klekket ut, vil jo nødvendigvis variere fra person til person. Og konseptet vil jo avgjøre behovet for å ligge ute i en nettkatalog av tvilsom karakter. For eksempel er det mange freelancere innenfor kultur og media som definitivt ikke trenger å markedsføre seg i nettkataloger – de opererer i miljøer hvor det er helt andre måter å markedsføre sine tjenester på…
EasyConnect som eier nettsiden gul.no, lanserte i høst et nytt nettsted, iam.no.
Det ser ut til at de samme folkene er igang igjen, bare denne gangen bryter de personopplysningsloven, “Lov om behandling av personopplysninger”.
Noe ironisk er det at styremedlem Even Jakob Jordal har fjernet seg både fra iam.no og opplysningen 1881. Han mener med andre ord at fri flyt av personopplysninger er greit så lenge han ikke utsettes for det.
Forøvrig finner jeg disse utdragene fra iam.no’s brukervilkår hysterisk morsomme:’
…«Ved å legge ut informasjon på iam, gir du oss en rett til å bruke slik informasjon uten betaling til de formål som fremgår av Brukervilkårene.»…
…«Iam forbeholder seg retten til å gjøre endringer av Brukervilkårene uten forvarsel.»…
http://www.proff.no/proff/search/companyRoles.c?org=992185880&bc=-2
http://www.proff.no/proff/search/companyRoles.c?org=981176553&bc=-2
Hei.
I begynnelsen av november 09 ble jeg som mange andre her ringt opp av gul.no. Det er akkurat den samme fremgangsmåten som er fortalt. Selgeren var utrolig frekk og jeg sa sikker nei ti ganger, til slutt endte det med att jeg sa ja til 3 års oppføring!!! noe som jeg syntes var veldig lenge. Først ville hun att jeg skulle stå der i 5 år hvorpå jeg sa att jeg mest sansynelig ikke fantes mer. Hvem veit i disse tider. Samtalen varte sikker i 25 minutter, utrolig stressende og irreterende. Jeg spessifiserte att jeg ville dele beløpet i to , det var ingen problem hun skulle ordne det også. Det som var så fint var att vi fikk brukernavn og passord slik att vi selv kan gå inn og endre informasjon og søkeord. Få dager etterpå fikk jeg fakturaen, den var på hele beløpet og på 5 år, noe jeg ikke har bestilt. Jeg ringte kundeservice for å få en orden på dette. Damen der var vennlig og forandret dette slik att det ble rett så det var ok.Hun virket litt ille berørt faktisk. Men så…søker jeg på gul.no så får jeg se att de har skrevet firma navnet feil og den nettsiden hvor vi kan skal kunne rette opp informasjon er jo ikke oppe å går i det heletatt??? Her har jeg begynt å sende mail for å få rettet feilen og spørsmål om siden som ikke er oppe. Det er vel halvannen månde siden jeg sendte første mail ikke fått svar, sendt inn en ny i dag og skal ringe i morgen. Skjønner jo nå att jeg har kommet på ett dårlig firma. Er det noen andre som har kommet seg inn og retta på feil eller informasjon? Jeg er og ett lite enmannsforetak. Siw
Hei alle,
Fikk igår nok en skjult ID-oppringning fra en viss Flemming fra gul.no som i et truende tonelag mente jeg skyldte TELEFONKATALOGEN gul.no noen hundrelapper. (fiktivt krav fra 2006) Hvis jeg ikke betalte skulle det bli rettslig innkreving, og hvis jeg betalte skulle de stryke meg fra katalogen (som jeg tidligere har krevd via e-post)og ikke plage meg igjen.(!)
Jeg sa som vanlig at de kunne prøve rettslig innkreving og se hvordan det ville gå. Da ble denne Flemming heller usikker i stemmen gitt.
Heldigvis kommer denne bloggen (Takk Martin) og andre advarsler opp når en søker på gul.no. Bra.
Hilsen Jo
Med RSS kan du abonnere på nye kommentarer som postes til denne artikkelen.
Du kan legge igjen et trackback fra ditt eget nettsted ved å benytte trackback-adressen til denne artikkelen. Følgende sider har allerede lagt igjen tracback:
Enda flere artikler? Besøk arkivet.
Bekkelund.net er en blogg av Martin Bekkelund, hvor han lufter sine tanker om IT, politikk og friluftsliv, gjerne i en salig miks. Martin arbeider til daglig som rådgiver i IT-bransjen, hvor han veileder bedrifter og organisasjoner i strategisk bruk av IT. Besøk siden Om Martin for mer informasjon.
© 1995-2010 Martin Bekkelund
Opphavsrett • RSS • Kontakt
Thorstein
12. juli 2006 13.40
Jeg har ikke satt meg inn i problemstillingen, men ville ikke det beste vært å gi han lenken til nettstedet deres, så kunne han oppdatert siden. Eller koster det penger å endre/ legge til informasjon i slike kataloger?