Martin Koksrud Bekkelund

Turtips: Krokskogen – Nordmarka

10.11.09

Turtips med Martin Bekkelund

Dersom du bor i Oslo trenger du ikke reise langt for å benytte deg av Turistforeningens hytter. Bare i Oslomarka — i dette tilfellet Krokskogen og Nordmarka — finnes det flere hytter, både betjente, selvbetjente og ubetjente.

Denne helgen tok vi kartet fatt og la en rute som lot seg gå på en helg. Det resulterte i en fantastisk tur fra Kleivstua på Krokskogen til Sørkedalen i Nordmarka.

Her får du et par fine bilder og veiledning til hvordan du selv kan gå den samme turen.

Kart

For meg starter en god tur med et kart. Det er her man får oversikten og kan planlegge dagsetappene fra start til slutt.

Skal du på tur skal du ha med deg kart og kompass. Punktum. GPS er et artig supplement men aldri en substitutt for kart og kompass. For denne turen passer det fint med turkartet over Nordmarka i målestokk 1:50 000, hvor alle blåmerkede stier og sykkelruter er inntegnet.

Kart Krokskogen - Nordmarka

Trykk på kartet for en større utgave. Kart av Oslo kommune.

Oslo – Kleivstua

I Oslo hopper du på Timeekspressen retning Hønefoss og hopper av på Sundvollen. Herfra tar du taxi til Kleivstua, alternativt tar beina fatt hvis du føler deg sprek.

Kleivstua – Myrseter (10 km)

Fra Kleivstua følger du veien 4-5 kilometer sørover, til du kommer til Frøshaug. Her tar du østover langs blåmerket sti. Avstikkeren fra veien er ikke alt for tydelig, spesielt ikke når man kommer i mørket, slik vi gjorde.

Fra Frøshaug følger du stien over myrene og ned til dalen hvor Lomma renner ut fra Plassedammen. Her vender du først nordover, før du passerer Lomma og følger veien videre nordover et par kilometer til Myrseter. Hytta ligger litt tilbaketrukket fra veien.

Myrseter

Myrseter er, som navnet antyder, en seter fra 1700-tallet som er pen og velholdt med nytt uthus og tilhørende utedo. Mer informasjon om Myrseter finner du hos UT.no.

Myrseter – Smedmyrkoia (15 km)

Fra Myrseter følger du den blåmerkede stien mot øst. Etter et par hundre meter stikker det av en sti mot nord som du følger til du møter veien som leder frem til Trehørningen.

Følg veien på østsiden av Trehørningen til du kommer til Kampeseter. Her må du passe på å følge riktig blåmerket sti mot øst, retning Karlstadmyra. Stien følger du til du møter veien som leder ned til Heggelielva og videre nordover mot Heggelivannet.

I det du møter demningen ved sørenden av Heggelivannet tar du av en sti mot nord-øst og følger denne til du møter veien som leder deg forbi Gopletjern. Et par svinger forbi Gopletjern tar du av blåmerket sti sørover mot Smedmyrkoia. Stikrysset hvor du tar av fra veien er noe anonymt. Smedmyrkoia når du etter et par-tre kilometer i slak nedoverbakke.

Smedmyrkoia

Smedmyrkoia er en koie i ordets rette forstand. Småtrangt og velbrukt, men fortsatt koselig og velholdt.

Ettersom vi var to, passet det fint å benytte det første rommet til høyre. Det er ideelt for to, har egen ovn, tørkestativ og gasskomfyr, så kan man bedrive selektiv mingling med andre i den lille hovedstua.

Smedmyrkoia – Sørkedalen (5 km)

Turen fra Smedmyrkoia til Sørkedalen er plankekjøring. Følg stien sørover til du møter veien forbi Lysedammene. Veien følger du omlag fire kilometer, til du kommer frem til parkeringsplassen og bussholdeplassen ved Skansebakken i Sørkedalen.

Sørkedalen – Oslo

Når du ankommer Sørkedalen hopper du på 41-bussen mot Røa. På søndager går den hver halvtime på dagtid. Fra Røa kan du ta T-banen mot sentrum og du er tilbake der du startet.

Hvor nyttig er denne artikkelen for deg?

Hva kan bli bedre?

Jeg blir veldig glad hvis du legger igjen noen stikkord om hva du tenker!

På farten

Som leser kan du gi et bidrag til produksjonen, til driften og til å skaffe utstyr til testing for å sikre regelmessige, uavhengige artikler, tester og vurderinger av høy kvalitet.

Gi et bidrag

Husk å abonnere på nyhetsbrevet, det er gratis og du får alle artikler rett i innboksen.

Flere artikler

Enda flere artikler? Besøk arkivet.

Om Martin

Martin Koksrud Bekkelund

Dette er Martin Koksrud Bekkelund sitt private nettsted, hvor han skriver om forbrukerteknologi, teknologiledelse og hvordan teknologi, samfunn og politikk påvirker hverandre. Martin er innehaver av konsulentselskapet Nivlheim. Les mer...