Eller besøk arkivet
19. October 2006
Internet Explorer versjon 7 er her, sammen med de første sikkerhetshullene og den samme elendige standardstøtten. Microsoft anbefaler selvfølgelig alle brukere av Internet Explorer til å oppgradere til den nye versjonen. Selv ville jeg anbefalt overgang til Opera eller Firefox, men det er en annen sak. Spørsmålet jeg sitter igjen med er: hvor lenge må vi leve med IE6?
Tatt i betraktning at det finnes store mengder brukere av både gamle Netscape versjoner (4.x) og IE (5 og 5.5), tør jeg påstå at IE6 vil være en svært utbredt nettleser i svært lang tid. Dette innebærer at webutviklere må forholde seg til dette antikke stykket makverk av en programvare i, la meg tippe, minst syv til ti år frem i tid.
Bakgrunnen for anslaget er at IE6 har vært på markedet i fem år, IE 5.5 i seks år, IE 5 i syv år og IE4 i ni. Webutviklere lager eksempelvis fortsatt hacks for IE 5. Ettersom IE6 er den versjonen som har eksistert lengst uten en oppgradering, er det overhengende sannsynlighet for at IE6 fortsatt vil være å finne på mange maskiner i fremtiden, spesielt med tanke på at det finnes mange piratversjoner av Windows XP uten SP2 installert. IE7 krever nemlig SP2.
Ved å trykke Post kommentar samtykker du i at du er kjent med personvernpolitikken og vil overholde retningslinjene for bruk av bekkelund.net.
[...] Martin Bekkelund spør hvor lenge vi mÃ¥ leve med IE6, og sammenligner med tidligere versjoner av IE. Han nevner ogsÃ¥ at piratversjoner ikke fÃ¥r kjørt IE7 fordi de ikke har SP2. Jeg brukte cirka 1 min pÃ¥ Ã¥ finne utallige nedlastinger av XP Pro med SP2 inkludert… [...]
Opphavsrett Martin Bekkelund © 1995-2009
Informasjon om opphavsrett — RSS — Kontakt
At vi må leve lenge med Internet Explorer 6 er det nok ingen tvil om, men jeg er ikke helt enig i at det kan trekkes paralleller til Netscape-brukerne. Alle brukere av Internet Explorer 7 vil få denne oppgraderingen servert rett i fanget; Netscape-brukerne må selv ta initativ til å oppgradere fordi produktet ikke har noen sammenheng med operativsystemet.
Når det er sagt så tror jeg at overgangen fra versjon 6 til 7 vil gå raskere enn hva det har gjort tidligere. Både på grunn av økt kunnskap blant folket og medienes ustanselige fokus på feil og mangler som oppdages, men også Microsofts ønske om at folk skal kjøre med siste versjon (hovedsaklig av sikkerhetsmessige årsaker).
Kommentar av Espen Andersson — 19. October 2006 23:17
Som jeg poengterte, Espen: Piratversjoner av XP vil aldri få IE7 installert. Årsaken er at IE7 krever SP2 og at piratversjoner av XP ikke lar seg oppgradere til SP2 helt uten videre. I motsetning til tidligere versjonsoppgraderinger, har Microsoft denne gangen satt en effektiv stopper for oppgradering til det de hevder er en sikrere nettleser, for piratbrukere.
Jeg har således liten tro på at IE6 kun vil utgjøre en marginal prosentandel i løpet av kort tid. Som nevnt forventer jeg at vi må forholde oss til versjon 6 i syv til ti år. Vi kan jo ta opp tråden igjen da.
Kommentar av Martin — 19. October 2006 23:38
Vi har vel alle sett hvor effektive Microsofts piratkopisperrer har vært, har vi ikke?
Joda, jeg ser poenget ditt, men er likevel ikke enig. De kan sperre så mye de vil for piratkopier, men de vil alltid ligge hakket bak. Jeg har inntrykk av at de sperrene Microsoft har implementert for å gjøre at piratkopierte utgaver av XP ikke skal få lagt inn SP2 har vært rimelig mislykket og mer en sperre de nærmest har følt seg tvunget til å lage. Og er det noe crackere er glad i, så er det utfordringer. Jeg tipper vi må forholde oss til Internet Explorer 6 i stor grad fire-fem år frem i tid.
Only time will tell …
Kommentar av Espen Andersson — 20. October 2006 0:15
Jeg syns jeg ser det, Microsoft lanserer IE 7, men oppfordrer i en pressemelding at alle oppgraderer til Opera eller Firefox i steden…
Kommentar av Espen Willersrud — 20. October 2006 11:29
Du tar utgangspunkt i folk som har interesse av å knekke sperrene, mens jeg tar utgangspunkt i de som ikke gjør det, eksempelvis foreldre som har fått installert piratversjoner av den håpefulle, kompiser som installerer piratversjoner for kompiser, osv. Prosentandelen av de to grupperingene vil jeg ikke spekulere i, men at sistnevnte utgjør en vesentlig er jeg ikke i tvil om.
Med tanke på at vi fortsatt lager hacks for IE5, som er syv år gammel, og som kun var på tilgjengelig for markedet i ett år, holder jeg fortsatt fast på påstanden om syv til ti år for IE6. Som du sier må vi nok ta tiden til hjelp.
Apropos oppgradering til Firefox eller Opera. Før IE7 kom i omløp var det mange ansatte i Microsoft som benyttet en av disse to nettleserne.
Kommentar av Martin — 20. October 2006 12:52
De fleste piratutgaver av Windows XP ute i f.eks torrent-miljøet idag har SP2, så akkurat det er ikke noe problem (ikke se stygt på meg Gates, jeg bruker pingvinprogrammet).
Kommentar av Audun Sæther — 20. October 2006 20:02
Det var jeg ikke klar over, Audun, men så er jeg ikke tilhenger av piratkopiert programvare heller.
Kommentar av Martin — 21. October 2006 0:30
Lurer litt på hva jeg skal gjøre for å få testa websider i både ie6 og ie7.. Regner med at de overskriver hverandre så blir nok ikke lett.
Kommentar av Olav — 21. October 2006 12:59
Det blir ikke spesielt vanskelig heller. Les min post om parallellkjøring av IE6 og IE7.
Kommentar av Martin — 21. October 2006 13:54
Nice, takk
Kommentar av Olav — 22. October 2006 16:00
Det skal også sies at man må validere windows under installasjonen av IE7, så det holder ikke å ha SP2 for de som er opptatt av priratkopiering, men det kommer sikkert en walk-trouth for de som vil. Men man må være over gjennomsnittlig opptatt av det for å få det til å fungere – med andre ord IE6 kommer nok til å leve lenge.
Egentlig litt idiotisk at de er så opptatt av at alle må ha en “validert” Windowsinstallasjon for å få seg IE7, for da kunne de kanskje dekket litt forsiktig over tidligere skader ved å la “alle” få det… Men jaja.
Kommentar av Espen Willersrud — 23. October 2006 0:24
Det er et godt poeng, Espen. Hvis Windows-versjonen valideres som ugyldig under installasjon av IE7 er man jo like langt. Finnes sikkert cracks for slikt også, men det er som du også påpeker noe jeg tror er for de litt spesielle.
Kommentar av Martin — 23. October 2006 22:47