Eller besøk arkivet
6. November 2007
Det er ikke nok å lage nettbutikk til andre. Nå har jeg bestemt meg for å lage nettbutikk til meg selv også. Spekulasjoner om hva jeg skal selge kan gjøres med kommentarer.
Ved å trykke Post kommentar samtykker du i at du er kjent med personvernpolitikken og vil overholde retningslinjene for bruk av bekkelund.net.
Opphavsrett Martin Bekkelund © 1995-2009
Informasjon om opphavsrett — RSS — Kontakt
Det er vel opplagt…
Naturbilder
Kommentar av geirsan — 6. November 2007 6:19
Gråstein og Mikke Mus-drops.
Kommentar av Espen Willersrud — 6. November 2007 9:32
Kompass!
Nei, jeg har mer tro på bilder!
Kommentar av Torbjørn Kravdal — 6. November 2007 10:21
Kanskje du skal selge nettbutikker…?
Kommentar av bza — 6. November 2007 10:44
The mind boggles.
Men naturbilder er jo safe. Og hvis det ikke er i konkurranse med jobben din, så kan du jo lage pakker av typen “Martin snakker om …”, for bruk på konferanser etc.
Kommentar av Kaisa M. Lindahl Lervik — 6. November 2007 11:18
Ferdighackede Iphones
Kommentar av Roar Eriksen — 6. November 2007 14:30
Spreadshirt?
Kommentar av Einar — 6. November 2007 14:54
T-skjorter med ekstremt tåpelige tekster, eller nettsider (WordPress eller eZ) der det står “Laget av Martin” i store bokstaver.
Kommentar av Adrian Alexander Eriksen — 6. November 2007 15:14
T-skjorter med ekstremt tåpelige tekster bør jo selges i mørke smug(i hvert fall slik jeg selger mine), slik at folk etterspør de, så det antar jeg at det ikke er. Skal man selge bilder er man som regel tjent med å selge de gjennom etablerte steder for slikt. Derfor tror jeg ikke det er det heller.
Martin hevder også at det ikke er hans oppgave å forsyne landet med iPhones, så den tror jeg heller ikke det er.
Nei, jeg står ved min teori! Okay, kanskje ikke småstein da. Men Mikke Mus-drops, helt klart!
Kommentar av Espen Willersrud — 6. November 2007 20:34
Nei, nå har jeg ombestemt meg. Du skal selvfølgelig selge søkemotoroptimalisering!
Kommentar av Torbjørn Kravdal — 7. November 2007 6:39
Denne er jo lett, du skal selge oppføringer i din nye katalogtjenesten din: “Gimegpengenedineogdufåringentingigjenfordem”, og denne skal selvfølgelig ligge på den brukervennlige adressen: http://www.gimegpengenedineogdufåringentingigjenfordem.bekkelund.net
*Spennende*
Kommentar av Sindrejh — 7. November 2007 9:13
Luftgitarer
Kommentar av Bjørn Johansen — 7. November 2007 9:15
Hvorfor ikke selge sjela di? Det er jo inn nå.
Det finnes nettbutikker for det meste idag, og dersom du ikke skal investere millioner på lagerbeholdninger etc, må du jo selge noe helt unikt.
Dog, hadde vært fint med nettbutikk med ekte biler. Du kan jo selge ALLE merker og skille deg litt ut. Kan bli vanskelig med lagerbeholdning
Kommentar av Philip G — 7. November 2007 9:39
Mye bra forslag, men dessverre er jeg alt for forutsigbar. Jeg skal nok ikke selge verken T-skjorter med tvilsom trykk, hackede iPhones, sjela mi eller slangeolje.
Jeg har riktignok en plan om å selge bilder online. Når jeg først stiller dem ut tenkte jeg at det kunne være praktisk å selge en høyoppløselig versjon til de som ønsker det, da nedlastbar og ikke en utskrift. Det krever både litt teknisk mikking i tillegg til en re-vurdering og oppussing av bildene som allerede er publisert.
Alle tanker og forslag til ideen mottas med stor takk!
Kommentar av Martin — 7. November 2007 15:46
Klarer du å kopibeskytte dem på noe vis?
…eller hvor lang tid tror du det tar, før man finner piratkopier av de solgte bildene dine, andre steder på nettet? Eller har du løsninger for dette?
(bare en tanke som slo meg)
Kommentar av Eugenie — 7. November 2007 22:05
Jeg har selvfølgelig tenkt tanken, ettersom det er digital distribusjon av åndsverk. Det er et svært godt og viktig spørsmål du stiller, Eugenie.
Personlig er jeg ingen fan av DRM, og ser derfor ingen grunn til å låse bildene ned i sære, proprietære formater. Jeg skal heller sørge for å vannmerke bildene i de formatene jeg kommer til å distribuere bildene i, der dette er mulig. Nå er jo ikke jeg noen stor fotograf heller, da.
Jeg har enda ikke tenkt på detaljene for denne ideen enda, men det kommer nok.
Kommentar av Martin — 7. November 2007 22:32
Har du tenkt noe på hvilken pris du kan ta for bildene dine? Vil du ha forskjellig pris ut fra hva bildene skal brukes til?
Kommentar av Bjørn — 8. November 2007 11:09
Når det gjelder salg av bilder er det jo ganske vanlig å benytte seg av vannmerker på lavoppløslige versjoner og «forhåndsvisninger» man kan laste ned. Når man kjøper bildet får man naturligvis en høyoppløslig fil, gjerne i 300dpi. Uten noen begrensninger i filen eller filformatet. Tilgjengelighet i TIFF og JPG er jo klart å foretrekke.
Prising er hos de fleste avhengig av bruk, det er normalt å betale pr. gangs bruk. Eller en formue for alle rettigheter av bildet, hvis noen faktisk skulle ha interesse av det. Ellers er det mange som selger bilder, og jeg tror nok sjangsen for å få solgt bilder vil være større gjennom annerkjente kanaler som brukes i redaksjoner rundt omkring. Men jeg vet ikke om disse er i målgruppen heller, og hvis ikke kan det jo være det samme.
Kommentar av Espen Willersrud — 8. November 2007 12:29
Jeg har ikke tenkt på pris. Har ikke en gang kikket på priser på tilsvarende nettsteder. Hvis det er noen som har forslag er det bare å slenge dem ut her.
Når jeg nevnte vannmerker tenkte jeg ikke på synlige vannmerker i bildet. Det har jeg ingen planer om, med mindre den lavoppløselige versjonen blir såpass stor at det kan være hensiktsmessig. Tanken var heller å bygge inn vannmerking i bildet, da det finnes teknologi som lar meg bygge inn usynlige vannmerker som følger bildet, også selv om det redigeres.
Når det gjelder bildet som selges, ser jeg for meg en ZIP-fil hvor jeg legger ved bildet i flere formater, eksempelvis høyoppløselig TIFF og JPEG, som er de mest vanlige. Ulempen er at filen fort blir stor, da et høyoppløselig TIFF fort er mellom 50 og 100 MB.
Spørsmålet er hvordan man priser dette. Jeg har ingen erfaring med verken hva jeg skal ta for bildene, eller hvordan de skal lisensieres for bruk, enten det er privat eller kommersielt. Det er i hvert fall viktig — som du også påpeker, Espen — at rettighetene tilhører meg, og at jeg kun selger tillatelser til bruk. Jeg kommer ikke til å selge åndsverket, med mindre noen byr svimlende summer for det.
Kommentar av Martin — 8. November 2007 18:19
Er det ikke våpen og sex/menneskehandel som er de varene du får mest igjen for her i verden… Finn opp et nytt gevær. Istedet for Khalesnikov vil terrorister, rebeller og opprørere i fremtiden springe rundt med hver sin Bekkelund.
Kommentar av Sigurd — 10. November 2007 14:43
Heisann.
Jeg skal bynne å lage nettbutikk til mine kunder så lurer jeg på om du vet hvor jeg kan bynne?For jeg lager hjemmeside og Webdesign selv.
Kommentar av Arne — 8. Desember 2007 22:12
Hvis du skal leve av å lage nettbutikker, ville jeg gjort som følger, Arne:
1. Last ned eZ Publish.
2. Kjøp bøkene om eZ Publish.
3. Registrer deg som partner av eZ Systems AS.
4. Sertifiser deg som eZ Publish-utvikler.
eZ Publish er omfattende og komplekst, men det er definitivt blant de aller beste CMS-ene på markedet, og en glimrende plattform for nettbutikker.
Lykke til!
Kommentar av Martin — 10. Desember 2007 1:29