Eller besøk arkivet
8. Juni 2009
Hvis jeg med ett ord skal oppsummere hva sosiale medier krever av meg, må det være tid.
På NRK Lørdagsrevyen denne helgen så vi hvordan politikerne i større grad tar i bruk internett, da populært omtalt som sosiale medier, for å nå ut med sitt budskap. Inspirasjon hentes fra USA, etter Barack Obamas strategiske satsing på sosiale medier.
I innslaget på Lørdagsrevyen kunne vi høre hvordan enkelte partier har firedoblet sine budsjetter for sosiale medier. Spørsmålet er, har de firedoblet tiden som kreves?
Selv har jeg hatt egne nettsider siden 1995. Jeg har ingen eventyrlig pengebinge å ta av for å gi deg et godt resultat. Det eneste jeg har er min fritid, og det er definitivt den det går mest av hvis jeg skal sammenlikne ressursbruken.
Hvis din bedrift eller organisasjon skal etablere seg på sosiale medier, har jeg noen enkle råd:
I stedet for å være sykelig opphengt i at her må vi være, bør du heller være opptatt av hvorfor vi må være det. Svaret på hvorfor gir deg svaret på hvordan, ikke omvendt. Straks du forstår hvorfor og hvordan, kan du avansere til å putte penger i hvordan hvordan kan gjøre deg bedre.
Ved å trykke Post kommentar samtykker du i at du er kjent med personvernpolitikken og vil overholde retningslinjene for bruk av bekkelund.net.
[...] bedrift må du i tillegg skjønne at synlighet på sosiale medier og nye plattformer krever tid. Det krever kanskje ikke så mye penger, men det krever at noen faktisk setter seg ned og tar tak i [...]
[...] Hva krever sosiale medier? [...]
[...] dette før. Jeg er blant annet inspirert av @martinbekkelund:”Twitter-kotyme“, “Hva krever sosiale medier?“ og @suongir: “Hvordan lykkes pÃ¥ [...]
[...] er? Jeg anbefaler at du leser “Innføring i sosiale medier” skrevet av ColtPR og “Hva krever sosiale medier?” av Martin Bekkelund. Ved Ã¥ søke pÃ¥ Kvasir finner du flere interessante [...]
[...] Da tok det ikke lang tid før jeg kunne følge mitt eget tips. Mertin Bekkelund nevner en finfin artikkel med flere gode tips: Hva krever sosiale medier? [...]
Opphavsrett Martin Bekkelund © 1995-2009
Informasjon om opphavsrett — RSS — Kontakt
Bra innlegg! Er selv helt ny i denne verden, og jeg har mye å lære!
Kommentar av Dag-Egil — 8. Juni 2009 7:50
Tusen takk, Dag-Egil.
Essensen i denne artikkelen er altså at det krever tid, og lite annet. Gjør det til rutine å sette av bittelitt tid hver dag, så leverer man fort varene i forhold til forventningene.
Lykke til!
Kommentar av Martin — 8. Juni 2009 7:54
Enig med Dag Egil. Er langt fra så erfaren deg Martin, men heller ikke helt ny lenger, etter en master på dette, og må si at få klarer å si dette så kort og enkelt som du gjør her.
Kommentar av carl christian — 8. Juni 2009 9:26
Skal si du er aktiv fortiden Martin! Veldig bra. Du har så rett så rett i det du skriver, viktig at næringslivet innser punktene dine. Tid og forståelse er viktigst
Kommentar av Thomas — 8. Juni 2009 9:45
Helt enig! Det er virkelig ikke pengene som gjelder, det er tiden de legger i det.
Jeg vet jo selv hvor mye tid det tar, bruker flere timer hver uke. Og jeg er bare 17.
Kommentar av Tor-Arne — 8. Juni 2009 9:49
Tid er viktig ja, men man må gi litt kjærlighet også. Ellers blir det ikke bra.
Kommentar av Jan Frode Haugseth — 8. Juni 2009 9:53
Fine tips. Men tid er som kjent penger. Bedriften må ha ressurser til å la ansatte bruke tiden på dette, og det koster.
Ikke helt enig i at man må være synlig hver dag. Det kan fort bli masete. Tror relevans og kvalitet teller langt mer enn frekvens.
Kommentar av Didrich Haugskott-Westgård — 8. Juni 2009 10:22
Dette er veldig bra poenger. I tillegg er det viktig å velge en person som selv kjenner og bruker sosiale media. En slik person bruker kanskje 10-15% av tiden i forhold til en person som ikke bruker sosiale media, som trenger opplæring og som må planlegge alt som skal legges ut.
Kommentar av Knut E. Helland — 8. Juni 2009 10:25
Interessant bloggpost. Enig i at bruk av sosiale medier tar tid, mye tid.
For min egen del har jeg redusert tiden jeg pleide å bruke til avislesing og TV titting, så totalt sett så har jeg ikke mindre tid til andre gjøremål selv om jeg nå bruker mye tid på sosiale medier.
Kommentar av Steinar J Olsen — 8. Juni 2009 17:52
Enig i de fleste punktene dine, men uenig på det første punktet “Hele bedriften må se verdien i det”. Hvis man skal vente på hele bedriften, så må man vente leeeeenge.
Sett i gang, test, og se hva som skjer. Ikke la det gå ut over andre arbeidsoppgaver, eller som en av verdens mest meritterte ledere Jack Welch sier: “Choose a general direction and implement like hell”
En annen ting:
Markedsføring/PR handler om å være tilstede der folk er. Når jeg har logget meg på Facebook, i den senere tid, og ser at 35 “venner” er pålogget til enhver tid, så er det en indikasjon på at flere folk bruker mye tid på Facebook. Tidligere var det kun 5-10 av mine “venner” som var logget på. Har andre lignende erfaringer eller er det kun mine “venner” som er oftere pålogget?
Hvis min erfaring er representativ, betyr det at folk bruker stadig mer tid i sosiale medier. Da bør bedrifter også bruke mer tid der..
Kommentar av KP — 9. Juni 2009 12:44
Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger!
Riktignok er tid penger, men det jeg sikter til her er at det er ingen automatikk i at man kan kjøpe seg til suksess på sosiale medier. Det kreves tid og kjennskap til mediet som benyttes, ikke masse fancy utstyr og ditto innpakning.
Å være synlig hver dag trenger ikke være masete. Ofte er det her nybegynnerne flopper, ved å være for aktive og ikke forstå at de invaderer den generelle informasjonsstrømmen til mottakerne. Å være synlig hver dag kan bestå i noe så enkelt som å skrive en mikroblogg, svare på en kommentar, publisere en video eller presentasjon, uten at man skriker opp om det overalt. De som ønsker å følge deg, gjør det som regel på RSS eller tilsvarende. Og selvsagt må det være relevans i det som postes, hvis ikke flopper man også.
Velg også, som Knut påpeker, en person med erfaring. Det er hva jeg vil definere som en kritisk suksessfaktor, i hvert fall hvis ikke man vil gå i de klassiske nybegynnerfellene.
Som Steinar også påpeker, bruker jeg lite eller ingen tid på aviser eller TV. Jeg ser litt nyheter og får ellers det jeg trenger på nett. Vanligvis også raskere enn via de tradisjonelle mediene.
Når jeg skriver at hele bedriften må se verdien i det, så mener jeg faktisk at det er et poeng. I hvert fall for de som har kontakt med kunder eller leverandører. På forespørsel mener jeg det er viktig at nær sagt alle kan fortelle om hvorfor man er på nett, hva som er målet. Hvis ikke fremstår det som noe halvhjertet.
Samtidig er jeg helt enig i at man ikke kan vente på at alle skal forstå det, før man begynner. Sånn sett er jeg helt enig i at man kjører to parallelle løp, hvor man setter i gang med forankring i ledelsen, samtidig som man påbegynner en intern informasjonskampanje.
Som du påpeker, KP, sosiale medier brukt som omtalt i denne artikkelen, er markedsføring, og handler om å nå folk der de ferdes i 2009. Selv er jeg permanent frakoblet Facebook sin chat, og antar at jeg ikke er alene, så tallet er nok enda høyere enn antatt. Og det er jo hyggelig.
Kommentar av Martin — 9. Juni 2009 17:50
Bra artikkel! Er ganske fersk i dette gamet. Studerer Digitale Medier på Blindern, men ettersom sosiale medier er et relativt nytt fenomen, står det desverre lite om det i lærebøkene ennå. Derfor er det bra med gode tips fra folk som har drevet med dette en stund!
Kommentar av Paal Harald Mork-Knutsen — 26. September 2009 11:47
Takk for god artikkel! Den er linket til i vår “Gode tips til livet i de sosiale mediene”
Kommentar av Jarle Haugland, Ungdom & Medier — 23. Oktober 2009 10:58