Eller besøk arkivet
21. August 2009
I dag arrangerte IKT-Norge IT-politisk debatt i Oslo. Invitasjonen lød som følger:
Vi ønsker politikernes syn på hvordan Norges tredje største næring kan bidra til effektivisering, kompetansebygging, verdiskaping og sysselsetting i det norske samfunnet, samt hva det politiske bidraget bør være for å sikre denne prosessen.
Da jeg har et brennende engasjement for IT og politikk, helst i kombinasjon, var dette et selvsagt sted å være. Jeg presenterer her mine inntrykk av de forskjellige partienes IT-politikk, samt en håndfull uttalelser som var av spesiell interesse. Jeg gjør oppmerksom på at uttalelser ikke er sitert ordrett, at jeg kan ha mistolket uttalelser og at tolkningen av uttalelsene er min egen, subjektive.
Debatten ble i stor grad preget av beskrivelser om dagens situasjon, samt mer eller mindre tendensiøse beskrivelser av andre partiers manglende resultater eller ditto preferansepolitikk innen området. I tillegg ble debatten også preget av hvordan man hjelper bedrifter til å lykkes i Norge og av dagens skattepolitikk. Begge deler er svært spennende og aktuelle temaer, men dessverre ikke helt relevant i en debatt om IT i Norge.
Jeg savnet akkurat det min egen sjef, Heidi Austlid, etterlyste, nemlig konkrete, forpliktende saker som det enkelte parti ville gjennomføre dersom de kom i regjering. Det fikk vi dessverre aldri gode svar på.
Fremskrittspartiet savner et eget IT-departement med sterkere myndighet som har en koordinerende rolle. De mener dagens situasjon er utvannet uten klar ansvarsfordeling. Selv om Senterpartiet har et poeng når de hevder at omorganisering av byråkratiet ikke nødvendigvis vil gi resultater, har Fremskrittspartiet et poeng. Ansvaret for IT er i dag alt for distribuert til at det er lett å være like smidig som det IT-bransjen selv er. Dette har jeg også omtalt i kronikken Trenger Norge en trenger digital strategi?.
Høyre savner åpenbart perioden med Morten Meyer som moderniseringsminister, da de ønsket å gjenoppta moderniseringsarbeidet. Høyre mener at det ikke har vært debatt om IT på Stortinget på flere år. Også Høyre ønsker en egen IT-minister.
Kristelig Folkeparti mener IT-arbeid må få høyere prioritet. (Hvem kan være uenig?) Altinn må styrkes og det må investeres i nye IT systemer for staten. Som eier av egen bedrift og minimalt med tid og engasjement for administrative oppgaver, er jeg enig i at Altinn trenger et solid løft. Kristelig Folkeparti var dessverre mer opptatt av å snakke om forskjellige former for skattelette de ville tilby velgerne, enn å snakke om konkrete tiltak og forpliktelser innen IT.
Venstre mener vi trenger en statsråd med gjennomslagskraft i egen regjering, og ikke nødvendigvis en egen minister. Dette holder jeg med Venstre i, da Sosialistisk Venstreparti sammen med Senterpartiet dessverre er underdogs i Regjeringen. Politikken har vært god, og det har vært bred tverrpolitisk enighet om arbeidet, men den har til tider vært lite synlig for folk flest, kanskje som et resultat av at IT faktisk er et abstrakt tema. Et godt poeng fra Venstre er at dagens kompetanse i stor grad benyttes til eksisterende samfunnsoppgaver, for eksempel til oljeboring, mens den i større grad bør benyttes til arbeid med teknologi og oppgaver som hjelper oss til å være vinnere både teknologisk og klimamessig, og ikke bare hjelper til å akselerere miljøproblemene.
Senterpartiet fokuserte mest på utbyggingen av bredbånd, at dagens dekning på 99,8 prosent ikke er godt nok og at 100 prosent er målet. Dessverre kom det lite konkret om hva bredbåndet faktisk skal brukes til, om og hvem som eventuelt skal overvåke det, hvordan den skal forvaltes, og så videre.
Arbeiderpartiet skuffet i debatten. Truls Wickholm bar preg av å være av den gamle skolen, med for mye fokus på hvordan ny teknologi bør benyttes for å understøtte eksisterende industri. Jeg savnet uttalelser om hvordan man bygger næringen videre med teknologiens muligheter. På den positive siden snakket Arbeiderpartiet om hvordan offentlig sektor mangler eierskap til egen programvare, hvor fri programvare vil spille en viktig rolle. Arbeiderpartiet savner også samhandling på tvers av departementene hva gjelder IT-løsninger for offentlig sektor.
Sosialistisk Venstreparti ønsker flere digitale tjenester på nett, for eksempel tjenester som lar innbyggerne kommunisere med det offentlige. Standardiseringsarbeidet ble trukket frem som et viktig arbeid, hvor det også ble referert til referansekatalogen. Her skal Sosialistisk Venstreparti ha honnør for sitt arbeid. Det ble også snakket om viktigheten av å frigjøre offentlige data, for eksempel kartdata fra Statens kartverk. Hvorfor dette ikke allerede er gjennomført er meg noe ubegripelig, spesielt når vi vet at tilsvarende data fra Meteorologisk institutt allerede er offentlige.
Personvern er en grunnleggende verdi i et demokrati. Personvernet innebærer en rett til å være i fred fra andre, men også en rett til å ha kontroll over opplysninger om seg selv, særlig opplysninger som oppleves som personlige. Etter EMK artikkel 8 er personvern ansett som en menneskerettighet.
Med en mulig norsk implementering av Datalagringsdirektivet (direktiv 2006/24/EF), som pålegger tele- og nettselskap å lagre trafikkdata om borgernes elektroniske kommunikasjon (e-post, SMS, telefon, internett) i inntil to år, vil nordmenns personvern bli krenket på det groveste.
Datalagringsdirektivet ble vedtatt av EU 15. mars 2006, men fremdeles har Storinget ikke offisielt tatt stilling til om direktivet skal gjøres til norsk lov eller ikke. Gjennom EØS-avtalen har Norge en reservasjonsrett. Denne har aldri før blitt brukt, men så har man heller aldri stått overfor et direktiv som representerer en så stor trussel mot demokratiets grunnleggende verdier som det datalagringsdirektivet gjør.
Hallstein Bjercke fra Civita stilte et spørsmål jeg er meget opptatt av; hvordan partiene stiller seg til direktivet. Jeg har tidligere skrevet utfyllende om hva som er galt med overdreven overvåking og hvordan det kan slå feil ut.
Panelet hadde før debatten fått utdelt to plakater hver. En med JA og en med NEI, hvor de skulle svare klart og tydelig på spørsmål fra debattleder eller fra salen. Hallstein spurte panelet hvordan de stilte seg til datalagringsdirektivet, med omtrent følgende spørsmål:
Er ditt parti for datalagringsdirektivet?
Jeg tok bilde av svarene. Stående i forgrunnen, til høyre for panelet står Hallstein.

Jeg klargjør her:
SV: Nei
AP: Vil ikke svare
SP: Nei
V: Nei
KrF: Kanskje (les: vet ikke?)
H: Kanskje
FrP: Nei
Ingen partier var klare tilhengere av datalagringsdirektivet. Derimot vet jeg at det ligger i kortene at AP er positive, men at de ikke ønsker å tilkjennegi sitt standpunkt før etter valget. Jeg har selv bedt AP om en konkret, offisiell uttalelse, og avventer fortsatt svar. Jeg synes det er skuffende og forventer at velgerne i et så viktig spørsmål som angår alt hva man foretar seg på nett, må kreve at landets største parti tilkjennegir sitt standpunkt.
Eventuell utdyping av mitt sammendrag kan selvsagt gjøres i kommentarfeltet.
Ved å trykke Post kommentar samtykker du i at du er kjent med personvernpolitikken og vil overholde retningslinjene for bruk av bekkelund.net.
[...] Personvern og it-politikk: Venstre har markert seg som definitivt best pÃ¥ personvern og it-politikk. De er mot datalagringsdirektivet, mot at ISP’ene skal kunne overvÃ¥ke nettbruk og for Ã¥ [...]
[...] er også stor innen IT-miljøet, på en debatt arrangert av IKT Norge fikk Venstre 40% av stemmene, Martin Bekkelund har også skrevet ett referat av den [...]
Opphavsrett Martin Bekkelund © 1995-2009
Informasjon om opphavsrett — RSS — Kontakt
Etter debatten ble det også avholdt en avstemming hvor publikum kunne stemme på det partiet de mente førte den beste IT-politikken. Ikke overraskende går Venstre av med seieren med hele 48 prosent av stemmene.
Kommentar av Martin — 21. August 2009 14:43
Takk for god oppsummering av møtet! Jeg synes det er litt søtt at Venstre-Trine strekker armen kjempehøyt over hodet mens alle de andre vifter lavt med plakatene. Viktig med kroppspråk i politikken ^_^
Kommentar av Virrvarr — 21. August 2009 15:15
Jeg synes det samme.
Viktig å synliggjøre at man faktisk vet hva man snakker om.
Nå ligger for øvrig hele debatten på nett som video.
Kommentar av Martin — 21. August 2009 15:29
Har akkurat sett ferdig hele debatten, og det må jeg si var veldig interessant. Kudos til IKT-Norge som får satt et slikt viktig område på dagsorden.
Forøvrig syns jeg egentlig alle partiene klarte seg godt. IT-politikk er kanskje et av de områdene hvor meningene ikke spriker så veldig mye i forhold til andre områder.
Kommentar av Audun Sæther — 22. August 2009 1:45
Jeg synes det var veldig varierende hvorvidt partiene hadde forberedt seg eller sendt rett person for jobben, for ikke alle var like fokusert på IT. Skulle jeg delt ut terningkast måtte det blitt omtrent som følger:
SV: 5
AP: 2
SP: 3
V: 5
KrF: 2
H: 4
FrP: 4
Men du har helt rett i at IT ikke er et område med rom for veldig sprikende meninger. Og godt er det.
Kommentar av Martin — 22. August 2009 16:04
@Audun:
Enig at det er bra det ble tatt opp i det hele tatt men selve møtet var svakt etter min mening. Det var lite nytt noen hadde å bringe på banen og det ble veldig mye (for mye etter min mening) næringspolitikk og skatt. Det ble litt Gro Harlem “alt henger sammen med alt” Brundtland over det. Som Martin savnet jeg veldig at det var noe konkret. Det eneste viktige man var konkret på var omtrent DLD.
@Martin:
Enig i terningkastene stort sett men ville nok gitt H og FrP en 3-er også. Hovedsaklig fordi de hadde så lite å melde om IT i seg selv. Hyggelig å møtes forresten!
Kommentar av Fredrik E. Nilsen — 22. August 2009 23:56
Jeg er litt treg, men nå har jeg også lagt ut en kommentar om denne (skuffende) debatten.
http://www.tu.no/it/article220279.ece
Lenker forøvrig hit.
Ellers må jeg si meg enig med Fredik; det var fint lite konkret.
Mvh
Anders Brenna
Nettsjef
Teknisk Ukeblad
Kommentar av Anders Brenna — 24. August 2009 14:16
Jeg er enig med dere begge, Fredrik og Anders.
Kanskje jeg må skrive min egen liste over hva IT-politikerne bør beskjeftige seg med de neste fire årene?
Takk også for lenken, Anders!
Kommentar av Martin — 25. August 2009 11:10
Vi er kanskje flere som bør skrive en slik ønskeliste? Det kan være en god ide å ta en liten stafett på det…
Kommentar av Anders Brenna — 25. August 2009 16:12
Jeg er ikke fremmed for tanken. Hva om jeg skriver et grovt utkast her, så kan vi samarbeide for påfyll, korreksjoner og så videre?
Kommentar av Martin — 25. August 2009 16:37
God idé, Martin!
Kommentar av Asbjørn Ulsberg — 25. August 2009 16:41
Kjør på! Ser at IKT-Norge gir uttrykk for det samme men så tafatte de er i noen sammenhenger (samtidig med det etter min mening ensidige økonomiske fokuset) har jeg ikke all verdens tro på at det blir noe konkret og vesentlig bidrag.
Kommentar av Fredrik E. Nilsen — 25. August 2009 22:41
Jeg tar gjerne imot både forslag og lister, skal ta det med meg videre til hvanåenn som skjer
Kanskje vi kan klare å åpne Stortingets IT-systemer i neste periode, sånn at ting som http://www.opencongress.org er mulig i Norge?
Kommentar av Christoffer Torris Olsen — 26. August 2009 22:01
Jeg skal gå i den berømte tenkeboksen, så kommer det forhåpentligvis en liste en gang i neste uke.
Jeg synes det er en god idé å åpne Stortinget for enklere innsyn, slik vi snakket om under lunsjen i forrige uke, Christoffer. Det gir både økt troverdighet og reduserer inntrykket av byråkrati.
Kommentar av Martin — 27. August 2009 0:08
Jeg er klar for en stafett. Ta også en titt på Hannemyrs 10 forslag til fornyelse.
Kommentar av Jan Frode Haugseth — 27. August 2009 8:41
Datalagringsdirektivet er også eit trugsmål mot anonym bruk av biblioteksressursar, databaser og andre forskningskjelder i forskningssamanheng. Her vil dei rette sansynlegvis finne mykje interessant. Manglar berre ein Bush, Franco eller Berlusconi så har me den digitale versjonen av Aust-Tyskland i boks.
Kommentar av Pål M. Lykkja — 27. August 2009 11:16
Jeg har kladdet et utkast til hva jeg mener man må fokusere på i neste stortingsperiode. Det kommer i løpet av uken.
Kommentar av Martin — 31. August 2009 10:25
Bra oppsummering, jeg håper og tror Venstre gjør et godt valg!
Gratulerer også med 1000 poster, min kommende artikkel Metronet i 100 ble plutselig litt mindre verdt. Men vi skal stå på så kanskje vi tar deg igjen
Kommentar av Kenneth Gvein — 6. September 2009 12:47
Takk for det, Kenneth! Dere er jo flere enn meg, så dere har i hvert fall potensialet.
Kommentar av Martin — 8. September 2009 13:06